Statut

Statut Gminnego Centrum Oświaty w Bodzechowie

    

Uchwała nr XXXI/64/2016

Rady Gminy Bodzechów

z dnia 31.08.2016r.

 

w sprawie likwidacji jednostki budżetowej Gminy Bodzechów „Gminnego Zespołu Oświatowego w Bodzechowie” i utworzenia jednostki budżetowej Gminy Bodzechów „Gminnego Centrum Oświaty w Bodzechowie”

 

Na podstawie art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 i z 2016 r. poz. 35 i 1010), art. 12 ust. 1 pkt. 2, ust. 3, 6 i 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, 938 i 1646, z 2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626 i 1877, z 2015 r. poz. 238, 532, 1117, 1130, 1045, 1189, 1269, 1358, 1513, 1830, 1854, 1890 i 2150, z 2016 r. poz. 195) oraz  art. 10a ust. 1 pkt. 1, art. 10b ust. 2, art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. h, art. 40 ust. 2 pkt. 2 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2016 r. poz. 446) Rada Gminy Bodzechów uchwala, co następuje:

§ 1

  1. Likwiduje się z dniem 31 grudnia 2016 r. jednostkę budżetową Gminy Bodzechów o nazwie „Gminny Zespół Oświatowy w Bodzechowie”
  2. Postanawia się utworzyć z dniem 1 stycznia 2017 r. jednostkę budżetową Gminy Bodzechów o nazwie „Gminne Centrum Oświaty w Bodzechowie”. 

§ 2

  1. Szczegółowy zakres zadań Gminnego Centrum Oświaty w Bodzechowie określa Statut, w załączniku do uchwały.
  2. Należności i zobowiązania oraz mienie zlikwidowanej jednostki, o której mowa w § 1 przejmie nowo utworzone Gminne Centrum Oświaty w Bodzechowie.
  3. Pracownicy zatrudnieni w Gminnym Zespole Oświatowym w Bodzechowie stają się z mocy prawa zgodnie z art. 23’ Kodeksu pracy, z dniem 1 stycznia 2017 r. pracownikami Gminnego Centrum Oświaty w Bodzechowie.

 

§ 3

  1. Gminne Centrum Oświaty w Bodzechowie jest jednostką obsługującą utworzoną w celu zapewnienia obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej gminnych jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 2.
  2. Jednostkami organizacyjnymi obsługiwanymi są:

1)      Publiczne Gimnazjum w Szewnie,  położone w Szewnie przy ul. Langiewicza nr 3,

2)      Publiczna Szkoła Podstawowa w Chmielowie im. J. Brzechwy, położona w Chmielowie przy ul. Spacerowej  nr 2,

3)      Zespół Szkół Publicznych w Bodzechowie, położony w Bodzechowie przy ul. Szkolnej nr 12, w skład którego wchodzą: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Walentego Stefańskiego w Bodzechowie, Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Bodzechowie,

4)      Zespół Szkół Publicznych w Sarnówku, położony w Sarnówku Dużym nr 11, w skład, którego wchodzą: Publiczne Przedszkole w Sarnówku, Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Sarnówku,

5)      Zespół Szkół Publicznych w Szewnie, położony w Szewnie przy ul. Langiewicza  nr 3, w skład którego wchodzą: Publiczne Przedszkole w Szewnie, Publiczna Szkoła Podstawowa w Szewnie

§ 4

W ramach wspólnej obsługi powierza się jednostce obsługującej w całości obowiązki            
w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych. Zakres wspólnej obsługi nie obejmuje kompetencji kierowników jednostek obsługiwanych do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie.

§ 5

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bodzechów.

§ 6

  1. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
  2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłodzenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

 

Przewodniczący Rady Gminy

Władysława Ćwik

 

 

 

                                                                                                                 Załącznik

                                                                                                               do uchwały XXXI/64/2016

                                                                                                                Rady Gminy Bodzechów

                                                                                                                z dnia 31.08.2016r.

 

 

 

S  T   A  T  U  T

GMINNEGO CENTRUM OŚWIATY W BODZECHOWIE

ul. Szkolna 7, 27-420 Bodzechów

 

 

 

 

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

 

§ 1.

 

Gminne Centrum Oświaty w Bodzechowie zwane dalej  „Centrum” działa na podstawie:

 

1)    ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  (Dz. U. z 2016 r. poz. 446),

2)    ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.),

3)    ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r.poz. 885 z późn. zm.),

4)    ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.),

5)    niniejszego statutu

 

§ 2.

 

  1. Centrum obejmuje swoją działalnością obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną, przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów oraz prowadzenie ewidencji syntetyczno -analitycznej środków trwałych przedszkoli, szkół podstawowych  i gimnazjów, dla których organem prowadzącym jest Gmina Bodzechów.
  2. Prowadzi pełną dokumentację i dokonuje wszelkich czynności związanych z prawidłowym funkcjonowaniem oświaty i edukacji.

 

§ 3.

 

Siedzibą  Centrum jest Bodzechów ul. Szkolna 7, 27-420 Bodzechów.

 

 

§ 4.

 

Działalność Centrum  finansowana jest z budżetu Gminy Bodzechów.

 

§ 5.

Centrum nie posiada osobowości prawnej.

 

 

§ 6.

 

Bezpośredni nadzór nad działalnością Centrum sprawuje Wójt Gminy Bodzechów.

 

 

II. ZADANIA I ZAKRES DZIAŁAŃ CENTRUM

 

§ 7.

 

 

Do zadań Centrum  należy w szczególności:

 

1)      opracowywanie materiałów planistycznych niezbędnych do sporządzenia budżetu                             

Gminy Bodzechów zgodnie z klasyfikacją budżetową w zakresie projektów planów dochodów i wydatków obsługiwanych przedszkoli, szkół podstawowych  i gimnazjów;

2)      prowadzenie ewidencji księgowej środków trwałych i przedmiotów nietrwałych oraz gospodarki finansowej związanej z bieżącym funkcjonowaniem placówek szkolnych zgodnie z postanowieniami przepisów o rachunkowości;

3)      prowadzenie gospodarki finansowej, sprawozdawczości i ewidencji wydatków związanych z wynagrodzeniami i innymi  należnościami pracowników obsługiwanych placówek szkolnych;

4)      prowadzenie obsługi finansowo - księgowej funduszu socjalnego i kasy zapomogowo -pożyczkowej emerytów i rencistów, a także współpraca z Zakładem Działalności Socjalnej Pracowników Oświaty w Kielcach;

5)      uczestnictwo w inwentaryzacji składników majątkowych stanowiących mienie obsługiwanych jednostek;

6)      nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej i budżetowej w placówkach objętych obsługą Centrum;

7)      prowadzenie sprawozdawczości rzeczowej i statystycznej oraz realizacja przepisów

          z zakresu systemu informacji oświatowej;

8)      prowadzenie spraw związanych z zakładaniem, prowadzeniem, utworzeniem i likwidowaniem przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów,

9)      koordynacja i organizacja dowozu uczniów, w tym także niepełnosprawnych do właściwych placówek oraz rozliczenia finansowe w tym zakresie ;

10)   realizacja zadań z zakresu  udzielania świadczeń pomocy materialnej dla uczniów oraz programu „Wyprawka szkolna” zgodnie z obowiązującymi przepisami;

11)   organizowanie i przeprowadzanie egzaminów na stopień nauczyciela  mianowanego oraz prowadzenie dokumentacji związanej z awansem zawodowym nauczycieli;

12)   organizowanie i przeprowadzanie konkursów na stanowisko dyrektora placówki, a także prowadzenie spraw związanych z powołaniem i odwołaniem Dyrektorów placówek;

13)   opracowywanie i  przygotowywanie do zatwierdzania arkuszy organizacyjnych  na dany rok szkolny;

14)   prowadzenie spraw administracyjno - ewidencyjnych związanych ze spełnianiem obowiązku szkolnego;

15)   ustalanie planów sieci przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów;

16)   przygotowywanie projektów aktów prawnych tj. m.in. uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta Gminy dotyczących spraw oświatowych;

17)   realizacja polityki oświatowej na terenie Gminy oraz podstawowych kierunków rozwoju szkół;

18)   inne zadania obsługi finansowo - księgowej oraz administracyjnej nie wymienione wyżej , a wynikające z bieżących potrzeb.

 

III. ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE

 

§ 8.

 

Centrum kieruje Kierownik zatrudniany i zwalniany przez Wójta Gminy Bodzechów.

 

§ 9.

 

Kierownik Centrum zarządza Centrum i reprezentuje go na zewnątrz.

 

 

§ 10.

 

W zakresie zarządu mieniem Kierownik działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy Bodzechów.

 

§ 11.

 

Do podstawowych uprawnień i obowiązków Kierownika Centrum  należy:

1)                  ustalenie wewnętrznej organizacji pracy Centrum, a w szczególności opracowanie regulaminu organizacyjnego oraz określenie obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach,

2)                  podejmowanie decyzji w sprawach zatrudnienia i wynagrodzenia pracowników Centrum,

3)                  wydawanie zarządzeń i instrukcji regulujących bieżącą działalność Centrum,

4)                   określenie kierunku i przedmiotu kontroli wewnętrznej oraz podejmowanie stosownych decyzji,

5)                  ustalenie zasad obiegu dokumentów wewnętrznych Centrum,

6)                  zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,

7)                  samodzielne podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji,

8)                  współpraca z Dyrektorami  obsługiwanych jednostek,

9)                  akceptowanie i odpowiedzialność za celowość wydatków związanych z realizacją budżetu przy współpracy z Dyrektorami obsługiwanych jednostek,

10)                ustalenie wielkości stanu zatrudnienia Centrum w uzgodnieniu z Wójtem Gminy.

 

§12.

 

Kierownik Centrum ponosi odpowiedzialność za sprawne funkcjonowanie Centrum oraz za terminowe i zgodne z prawem wykonanie zadań Centrum.

 

§13.

 

  1. Centrum jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
    1. Kierownik Centrum jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników Centrum i jest kierownikiem zakładu pracy w rozumienie przepisów kodeksu pracy.

 

§14.

 

Strukturę organizacyjną Centrum określa Regulamin Organizacyjny Gminnego Centrum Oświaty w Bodzechowie zatwierdzony przez Kierownika Centrum.

 

§15.

 

Pracownicy Centrum wynagradzani są na zasadach przewidzianych dla pracowników samorządowych.

 

 

IV. ZASADY GOSPODARKI FINANSOWO – KSIĘGOWEJ

 

 

§16.

 

  1. Centrum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach  publicznych.
  2. Za prawidłową gospodarkę finansową, o której mowa w ust. 1 odpowiedzialność ponosi Kierownik Centrum.

 

§17.

 

  1. Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest roczny plan finansowy stanowiący część budżetu Gminy uchwalonego przez Radę Gminy Bodzechów.
  2. Zmiany plany finansowego w ciągu roku mogą być dokonywane wyłącznie na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

 

 

§18.

 

Księgowość Centrum jest prowadzona na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych.

 

 

 

V. PRZEPISY KOŃCOWE

 

§19.

 

 

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie odpowiednie przepisy prawa powszechnie obowiązujące.

 

§20.

 

Centrum używa pieczęci o treści: Gminne Centrum Oświaty w Bodzechowie, ul. Szkolna 7, 27 – 420 Bodzechów.

 

§21.

 

W korespondencji Centrum posługuje się oznakowaniem akt o symbolu GCO – zgodnie  
 z obowiązującą Instrukcją Kancelaryjną.

 

§22.

 

Zmiana Statutu może nastąpić wyłącznie w trybie przewidzianym dla jego nadania.

 

 

Uzasadnienie

 

 do projektu uchwały nr XXXI/64/2016 Rady Gminy Bodzechów z dnia 31.08.2016r. w sprawie likwidacji jednostki budżetowej Gminy Bodzechów „Gminnego Zespołu Oświatowego w Bodzechowie” i utworzenia jednostki budżetowej Gminy Bodzechów „Gminnego Centrum Oświaty w Bodzechowie”

 

Nowelizacją ustawy o samorządzie gminnym  został dodany art. 10a pozwalający gminie wprowadzić wspólną obsługę w szczególności administracyjną, finansową i organizacyjną wszelkiego rodzaju gminnym  jednostkom organizacyjnym  zaliczanym do sektora finansów publicznych. Dla zorganizowania wspólnej obsługi, zgodnie z obowiązującymi przepisami niezbędne jest podjęcie przez Radę Gminy Bodzechów uchwały na podstawie art. 10b ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, określającej w szczególności jednostki obsługiwane oraz zakres obowiązków powierzonych jednostce obsługującej w ramach wspólnej obsługi.

Projekt niniejszej uchwały wskazuje na likwidację jednostki budżetowej Gminy Bodzechów „Gminnego Zespołu Oświatowego w Bodzechowie” i utworzenie jednostki budżetowej Gminy Bodzechów „Gminnego Centrum Oświaty w Bodzechowie, które zapewni placówkom oświatowym, dla których organem prowadzącym jest Gmina Bodzechów, począwszy od 1 stycznia 2017 r., wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną. Statut stanowiący załącznik do projektu uchwały określa zakres obowiązków powierzonych Centrum w ramach wspólnej obsługi.

 

Jak wynika z powyższego podjęcie uchwały jest celowe i uzasadnione.                                                                                                                                                          

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 stycznia 2017 10:42
Dokument wprowadzony do BIP przez: Sylwia Masternak
Ilość wyświetleń: 412
05 stycznia 2017 10:44 (Sylwia Masternak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
05 stycznia 2017 10:43 (Sylwia Masternak) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
05 stycznia 2017 10:42 (Sylwia Masternak) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)
Zatrzymaj banner przewijany
Witamy w Biuletynie Informacji Publicznej Gminnego Centrum Oświaty w Bodzechowie::Witamy w Biuletynie Informacji Publicznej Gminnego Centrum Oświaty w Bodzechowie::